عطر شناسی, مقالات

ماندگاری عطر چیست و چه عطرهایی ماندگارترند؟

ماندگاری عطر چیست و چه عطرهایی ماندگارترند

وقتی عطری گران قیمت را روی پوست خود می‌زنید، انتظار دارید که بوی عطر تا ساعت‌ها باقی بماند و احساس شود. این موضوع، در واقع به همان مفهوم کلی ماندگاری عطر اشاره دارد.

ماندگاری عطر، از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب هر عطر است. زیرا اگر عطری ماندگاری کافی نداشته باشد، هر چقدر هم که خوشبو و دلپذیر باشد، ارزش خرید نخواهد داشت. گاهی شما برای خرید یک عطر خوشبو هزینه‌ زیادی را پرداخت می‌کنید، اما پیش از آن که به قرار یا مهمانی مورد نظرتان برسید، دیگر اثری از آن عطر خوشبو نیست.

در چنین شرایطی، ممکن است، تصور کنید که عطر مورد نظرتان تقلبی بوده و به همین دلیل، خیلی زود رایحه نت‌هایش را از دست داده است، اما باید بدانید، که این همه‌ ماجرا نیست. و برای تشخیص عطر اصل از تقلبی باید روش تشخیص آن را بدانید

شاید برای همه ما این سوال وجود داشته باشد، که ماندگاری عطر به چه عواملی بستگی دارد؟ از کجا می‌توان تشخیص داد که ماندگاری یک عطر زیاد یا کم است؟ این موضوع قبل از هرچیز به نوع و کیفیت عطرها بستگی دارد.

در ادامه این مقاله قصد داریم، درباره مفهوم کلی ماندگاری عطر و ویژگی عطرهایی که ماندگاری بیشتری دارند صحبت کنیم و توضیح درباره عوامل موثر بر ماندگاری عطرها را به مقالات دیگر موکول کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

 

 

ماندگاری عطر چیست؟

استفاده از عطر برای همه کسانی که در اجتماع حضور فعالی دارند، موضوع بسیار با اهمیتی به شمار می‌رود. هر رایحه‌ای، براساس موجودیتی که دارد، می‌تواند در قضاوت دیگران نسبت به ما بسیار موثر باشد.

اما نکته اینجا است، که آیا افراد رایحه عطر ما را متوجه می‌شوند، تا به منظور برقراری ارتباط با ما، بتوانند در کنار توجه به خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های ظاهری‌مان، با رایحه عطرمان هم درباره چگونگی شخصیت ما نظر بدهند؟

خب، حالا ناخودآگاه به موضوع ماندگار بودن عطر رسیدیم. ماندگاری عطر یعنی، مدت زمانی که رایحه عطر، پس از اسپری شدن بر روی پوست یا لباس ما دوام می‌آورد. رایحه بعضی عطرها پس از ۱۰ دقیقه محو می‌شود و رایحه بعضی دیگر،‌ حتی تا یک روز هم دوام می‌آورد.

البته دقت داشته باشید، که درباره این موضوع، خودتان نمی‌توانید قضاوت کنید. زیرا وقتی خودتان عطری را بر روی پوست‌تان اسپری می‌کنید، پس از مدتی آن رایحه در بینی‌تان پر می‌شود و دیگر رایحه را احساس نمی‌کنید. خیلی از افراد، به همین دلیل به اشتباه احساس می‌کنند، که رایحه عطرشان از بین رفته و عطرشان ماندگاری نداشته است.

هنگامی که شما برای اولین بار عطری را می‌بویید، گیرنده‌های عطر در حس شامه شما یک سیگنال به سیستم لنفاوی مغزتان ارسال می‌کنند. در نهایت مغز شما تعیین می‌کند که چگونه آن عطر و بوی خاصش را پردازش و احساس کنید.

در واقع گیرنده‌های بینی شما، اساسا پس از دو مرتبه تنفس به نوعی خاموش می‌شوند و عطر و بوی مورد نظرتان، صرف نظر از اینکه در ابتدا چقدر قوی بوده است، شروع به محو شدن می‌کند.

حتی کارشناسان و دانشمندان هم دقیقا نمی‌دانند، چرا ما خیلی زود به بوی عطری مورد استفاده‌مان، عادت می‌کنیم. آن‌ها فقط می‌دانند که این اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است، که ما به راحتی می‌توانیم عطرهای غیر منتظره یا ناشناس و غریبه را در خانه‌هایمان استشمام کنیم، اما بوی عطر خودمان را پس از چند دقیقه، دیگر متوجه نمی‌شویم.

همه عطرها و ادکلن‌ها از چندین ماده شیمیایی تشکیل می‌شوند، که هر کدام به تنهایی دارای خواص بویایی هستند و رایحه خاصی را ایجاد می‌کنند. هر یک از عطرها با توجه به غلظت اسانس و درجه الکل به کار رفته در ترکیبات‌شان، نام‌های مختلفی برای خود دارند، این عناوین به ترتیب قوی به ضعیف شامل، پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادوکلن و ادوفرش است.

فرق این انواع، تنها در میزان غلظت اسانس و درجه الکل به کار رفته در ترکیب آن‌ها است. این عبارت به این معنا است، که هر چه قدر غلظت عصاره روغنی استفاده شده در ترکیب یک عطر بیشتر باشد، میزان ماندگاری آن عطر نیز بیشتر خواهد بود.

غلظت عصاره در ادوپرفیوم‌ها بیشتر از ادوتویلت‌ها و در ادوتویلت‌ها بیشتر از ادکلن‌ها است. همین موضوع نیز باعث تفاوت در ماندگاری رایحه این سه نوع نسبت به یکدیگر شده استو البته لازم به ذکر است، که قیمت ادوپرفیوم‌ها نیز اصولا گران‌تر از سایر عطرها است.

پس اگر برای خرید عطر، به دنبال عطری با ماندگاری بالا می‌گردید، که رایحه آن برای مدت زمان طولانی بر روی پوست یا لباس‌تان باقی بماند، باید در هنگام خرید، به پرفیوم یا ادوپرفیوم بودن عطر، توجه کنید.

غلیظ‌ترین و ماندگارترین عطرها، پرفیوم‌ها هستند، که با غلظتی تا ۴۰ درصد، خالص‌ترین و ماندگارترین رایحه‌ها را دارند. البته

 

پرفیوم‌ها در عین داشتن بالاترین میزان ماندگاری، گران‌ترین قیمت را نیز دارند.

 

۳ ویژگی عطرهای ماندگار چیست؟

  • عطرهای ماندگار با کیفیت هستند
  • غلظت ماده معطر در عطرهای ماندگار بیشتر است
  • عطرهای گرم ماندگاری بیشتری دارند

هر عطر ماندگار، ویژگی‌های مشخصی دارد. واضح است، که از عطرهای دستفروش‌های کنار خیابان و عطرهای تقلبی و کپی شده، نباید انتظار ماندگاری بالایی داشته باشید. فراموش نکنید، همان‌طور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم، که ماندگاری عطرها، تنها به ویژگی‌های عطر بستگی ندارد و عوامل مختلفی بر ماندگاری عطرها موثرند.

البته در این مقاله از عوامل موثر بر ماندگاری عطر سخن نمی‌گوییم و تنها به ویژگی‌های عطرهایی اشاره می‌کنیم، که ماندگاری بالایی دارند و در هنگام خرید عطر باید به این ویژگی‌ها توجه کنید. در ادامه، به ویژگی عطرهایی که ماندگاری بالا دارند، اشاره می‌کنیم.

  • عطرهای ماندگار با کیفیت هستند

کیفیت عطر اولین عامل مهم و موثر بر ماندگاری آن است. عطرهایی که از مواد اولیه با کیفیت تهیه می‌شوند و کیفیت ساخت بالایی دارند معمولا ماندگارتر هستند. فرآیند تولید برخی از عطرها چند ماه و حتی چند سال طول می‌کشد، بنابراین جای تعجبی ندارد، که اگر رایحه چنین عطری تا چند روز روی پوست شما حس شود.

  • غلظت ماده معطر در عطرهای ماندگار بیشتر است

یکی از مهم‌ترین عوامل در ماندگاری عطرها، غلظت ماده معطر به کار رفته در آن‌ها است. معمولا پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها نسبت به ادوتویلت‌ها و ادکلن‌ها غلظت بیشتری دارند و در نتیجه ماندگاری آن‌ها نیز بالاتر است.

  • عطرهای گرم ماند
    گاری بیشتری دارند

عطرهایی طبع گرم ، معمولا ماندگاری بیشتری نیز باید از آن‌ها انتظار داشته باشیم. معمولا اگر در نت‌های پایه فرمولاسیون عطر از مشک، چوب، چرم و عنبر استفاده شده باشد، ماندگاری آن عطر بیشتر است.

جالب است، بدانید که وجود نت‌های مرکباتی به تنهایی در یک عطر، نشان‌دهنده ماندگاری کمتر آن عطر است. رایحه نت‌های مرکباتی معمولا خیلی زود و در کمتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از روی پوست محو می‌شود.

 

 

بازگشت به صفحه اصلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *